Українська християнська культураУкраїнська християнська культура
Асоціація дослідників та шанувальників
Про сайт Актуальне Календар Альманах Фотогалерея Форум Контакти
на головнунаписати листа






Останні новини:
У Львові відкрили першу в Україні лабораторію фольклористичних досліджень
20.07.2010
У Львові відкрили першу в Україні лабораторію фольклористичних досліджень

Усі бажаючі зможуть висловити думки стосовно конкурсних проектів пам’ятника митрополиту Андрею Шептицькому у Львові
14.07.2010
Усі бажаючі зможуть висловити думки стосовно конкурсних проектів пам’ятника митрополиту Андрею Шептицькому у Львові

Вийшов путівник «Дванадцять маршрутів Київщиною»
11.06.2010
Вийшов путівник «Дванадцять маршрутів Київщиною»

Вийшов диск з українською середньовічною музикою «Терра козацька»
10.06.2010
Вийшов диск з українською середньовічною музикою «Терра козацька»

Перша в історії України широкомасштабна збірка пам’яток державотворення від Києворуської доби до сьогодення
10.06.2010
Перша в історії України широкомасштабна збірка пам’яток державотворення від Києворуської доби до сьогодення





Актуальне
Іпостась і християнська антропологія: чи можливий популярний виклад? | Друк |
15.12.2010 
Протоієрей Богдан Огульчанський   

    Тема триіпостасности Пресвятої Трійці, а також іпостасности людської особи є, як  довелося пересвідчитися, особливо важко сприйнятливою для звичайного «здорового» людського глузду. Наш досвід (а я викладаю православну антропологію на курсах уже не перший рік) засвідчив, що, здавалося б, класичний текст В. Лосського (В. Лосский. БОГОСЛОВСКОЕ ПОНЯТИЕ ЧЕЛОВЕЧЕСКОЙ ЛИЧНОСТИ) сприймається з великими труднощами.

    А от у цьому році – вийшло якось веселіше. Спробую відтворити бесіду.

 
Культура vs міфологія або про міфо-логічність та міфо-нелогічність нашого релігійного життя. | Друк |
28.07.2010 
Протоієрей Богдан Огульчанський   

    Подається для читача доповідь, проголошена на міжнародній конференції "Успенські читання", вересень 2009 р.

    Основні роздуми автора - про проблему відділення міфологічного типу мислення від інших, стосується також і нашого часу.

 
В чому суть українства? | Друк |
09.04.2010 
Адміністратор сайту   

25.05.2009 ___ Сергій Дацюк, Костянтин Матвієнко, для УП

 " Оглядаючи ще раз історію України, намагаємося запитувати: що є в нас таке, що постійно зберігалося, що, з одного боку, дозволяло досить швидко відновлювати культуру, а, з іншого боку, породжувало нову руїну?"

  

Від редакції сайту: автори є одними з найбільш оригінально мислячих політологів та культурологів в Україні. Їхній підхід, безумовно,  вартий уваги

 

 
Доповідь "Українська Православна Церква: сьогодення і перспективи" | Друк |
15.06.2008 
Митрополит Володимир (Сабодан)   
Митрополит Володимир (Сабодан)
Позиція Української Православної Церкви у сфері відносин суспільства та Церкви, а також держави та Церкви, в цілому є логічною та послідовною. Незважаючи на те, що Україна та українське суспільство за останні кілька років доволі суттєво змінилися, сама ця позиція не зазнала кардинальних трансформацій. Слід визнати, що ми почали більш точно формулювати її та послідовно втілювати в життя. Дотримуючись завіту Господа нашого Ісуса Христа, Українська Православна Церква завжди вважала і вважає, що в основі взаємодії Церкви (Царства, що не від миру цього) і держави повинен бути принцип «віддайте кесареве кесареві, а Боже Богові» (Мф. 22, 21).
 
Диякон Андрій Глущенко: „Бути православним - це служити кафолічній істині" | Друк |
06.06.2008 
Адміністратор сайту   

Диякон Андрій Глущенко
Отець Андрій - кандидат богослів'я, його робота про антропологію преподобного Максима Сповідника була захищена в Київській духовній академії в 2002 році. Викладає курс основ богослів'я і апологетики, патрологію і догматичне богослів'я на відділенні церковних регентів Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова. Клірик храму святителя Миколи Чудотворця в м. Ірпінь Київської обл.

 
Еклезіологія митрополита Йоана (Зізіуласа) | Друк |
02.06.2008 
Іван Верстюк   
митрополит Йоан (Зізіулас)
Еклезіологічні пошуки ХХ століття не були б настільки плідними, якби не та величезна праця, що її здійснив у своїх богословських дослідженнях митрополит Пергамонський Йоан (Зізіулас). Здійснюючи служіння в якості архиєрея Константинопольського Патріархату, владика Йоан був змушений постійно мати справу з проблемами канонічного визнання, юрисдикційного спілкування, єпископських компетенцій в православному світі. Це дуже нелегкі проблеми, адже їх вирішення впливає на стан міжправославних відносин та на шляхи розвитку Христової Церкви в розпорошеному людському суспільстві, яке є, до того ж, розрізненим за конфесійними та культурологічними критеріями.
 
Мистецтво як духовність, як світло, як естетичний пошук і як дотепність людського буття | Друк |
02.06.2008 
Іван Верстюк   
Навіть коротенький погляд на сучасне мистецтво показує, що воно само себе замкнуло в кімнаті, а ключ проковтнуло, і тому в нього починає боліти живіт. Потрібна допомога - бажано, термінова, якщо, звісно, знайдеться той, хто зможе її надати. Сподіваємось, такі люди в нашій країні існують, бо інакше доведеться до кінця свого віку спостерігати повільну та в неприємному сенсі нерішучу стагнацію всякої можливої творчості. Мистецтво втрачає себе. Жах. Позбавлене духовності, воно почало переживати страшний внутрішній конфлікт, в якому краса бореться проти зла, але не має сил його перемогти, та найгірше - не має для цього достатньо бажання. Причина - знову ж таки, брак духовності.
 
Перед обличчам Христа. Рецензія на книгу кардинала Вальтера Каспера „Ісус Христос" (Київ, „Дух і Літера", 2008) | Друк |
28.05.2008 
Іван Верстюк   
кардинал Вальтер Каспер
Богослів'я ХХ сторіччя було б набагато біднішим, якби своє місце в ньому не зайняла видатна праця під назвою „Ісус Христос" голови Папської Ради зі сприяння єдності християн кардинала Вальтера Каспера - чільного єрарха сучасної Римо-Католицької Церкви. Цю книгу на радість усім українським богословам нещодавно випустило в світ київське видавництво „Дух і Літера" (в неперевершеному перекладі Наталії Вельбовець), до того ж запросивши на презентацію цієї книги самого автора, який, крім цього, отримав також звання почесного доктора Києво-Могилянської Академії. Кардинал Каспер - приклад (не побоюся власної відвертості) того, яким має бути сучасний архиєрей: глибокий мислитель, відкритий до діалогу з кожним, хто шукає відповіді на найважливіші питання свого буття; християнин в кожному порусі своєї думки, в кожному злеті своїх інтелектуальних інтенцій; разом з тим людина, що реально внутрішньо переживає Євангеліє Ісуса Христа, не дивиться на нього зі сторони як на певне етичне чи філософське вчення, але інтеріоризує його, живе ним. Як і належить богослову такого рівня, Вальтер Каспер головним напрямком своєї діяльності вважає екуменічне богослів'я, мета якого - відновити єдність Христової Церкви, котра була втрачена внаслідок багатьох різних причин. Страшенним духовним архаїзмом сьогодні вважається, коли православні та католики сприймають одне одного як єретиків - навпаки, все більш звичним стає розуміння того, що вони є братами-християнами, Матір в яких одна - Церква Ісуса Христа, Сина Божого, який є здійсненням Отчої любові за посередництвом Святого Духа.
 
Безперервний пошук ідентичності | Друк |
27.05.2008 
Іван Верстюк   

 Рецензія на книгу Ч. Тейлора „Джерела себе" (Київ, „Дух і Літера", 2005)

В онтологічній системі сучасного канадського філософа Чарльза Тейлора дуже важко знайти бодай якусь прогалину. Ставши на позиції послідовного дескриптивізму, Тейлор поступово описує ті реальності, котрі турбують його інтелект. Підхід у нього майже завжди однаковий - він бере певну проблему, методологічно співвідносить її зі світоглядною моделлю класичної філософії Абсолюту, щоби потім впевнено й беззаперечно винести свій вердикт. Певною мірою очікуваний вердикт, але від того не менш цікавий.

 
Дмитро Чижевський - фундатор поняття "філософія серця" | Друк |
20.05.2008 
Ірина Валявко   
Дмитро Чижевський вперше здійснив систематизацію історико-філософського процесу в Україні (започаткували цей напрям дослідження Кл.Ганкевич та В.Щурат). Його загальне бачення становлення й розвитку історії української філософії відзначає реальний початок історико-філософського українознавства як самостійної галузі. Важливо, що в своїх працях він, крім "фахових" філософів, репрезентує також і "не філософів". Це викликало навіть різку критику. Проте, на думку І.Мірчука, нашій духовній енергії у формі філософського мислення властиві, сказати б, не "вертикальні", а переважно "горизонтальні" тенденції розвитку. Духовна творчість українського народу репрезентує і своєрідний світогляд, і оригінальну метафізику, в який визначається становище людини в світі та її ставлення до Бога, філософію моралі й добре розвинене естетичне почуття, які здобули втілення в творах мистецтва тощо. Наслідком зауваженої "горизонтальності" українського філософського мислення є деяка слабкість суто філософської літератури, але натомість глибинна філософічність притаманна культурі в цілому.
 
Проблема євхаристичного відродження | Друк |
09.05.2008 
Іван Верстюк   
Проблема євхаристичного відродження
Одним із негативних наслідків переважання в Українській Православній Церкві аскетичного типу благочестя є той факт, що регулярне прийняття Святого Причастя на сьогоднішній день притаманне лише священнослужителям. Віряни переважно утримуються від участі в Таїнстві Євхаристії, пояснюючи це повчаннями старців та монахів-аскетів. Звичайно, вони інколи все ж причащаються Тіла та Крові Господніх, але лише на великі свята і вважають це чимось другорядним в своєму духовному житті. І в цьому, я глибоко переконаний, полягає величезна проблема нашої Церкви.
 
Морально-етичні погляди Памфіла Юркевича | Друк |
14.04.2008 
Єпископ Іларій (Шишковський)   

Єпископ Іларій (Шишковський)
Минуло більше сотні років з того дня (16 жовтня 1874 р.), коли відійшов у вічність Памфіл Юркевич - видатний філософ, неординарна особистість, талановитий педагог, вихованець Київської духовної академії, її блискучий професор, вченість й авторитет якого були більш ніж високими.

 
Християнське коріння української культури | Друк |
03.04.2008 
Тарас Борозенець   

З часів святих рівноапостольних князів Ольги та Володимира Хрестителя світоглядні засади національної культури України ґрунтуються на православно-християнському віровченні та практиці. Як світова релігія християнство, охопивши своїм впливом величезну кількість культур Сходу і Заходу, стало основоположним формотворчим чинником для вітчизняної духовности. Українська ментальність, мова, картина світу, побут, звичаї, обряди, право, держава, література, мистецтво склалися завдяки активному засвоєнню християнських духовних цінностей нашими предками.

 
Життя і педагогічні погляди о. Василя Зеньковського та їхнє сучасне значення. | Друк |
03.04.2008 
Священик Богдан Огульчанський   

Післямова до книги «Педагогіка», К., вид. Св.-Макар. церкви, 2005.

 

Протопресвітер Василь Зеньковський (1881-1962) - відомий педагог, богослов і філософ, який представляє для нас значний інтерес з двох причин. За своїм походженням він є українським мислителем (що він сам визнавав), і майже половину свого життя Василь Зеньковський провів в Україні, саме тут сформувавшись як діяч київської богословської і філософської школи. Актуальними є для нас погляди Зеньковського, зокрема педагогічні. Через осмислення і сприйняття цих поглядів стає можливим для нас актуалізувати нашу духовну спадщину, забезпечити неперервність вітчизняної християнської педагогічної традиції.

 
Розповідь старця Паїсія Святогорця про те, що матеріяльні блага віддаляють людину від Бога | Друк |
26.03.2008 
Адміністратор сайту   

"НАША ВІРА", ЖОВТЕНЬ, 2007

Старець казав: «Хочеш кого віддалити від Бога? Давай йому постійно матеріяльні блага із надлишком. Він забуде і про Бога, і про все на світі.

Я усвідомив це, коли був ще молодим. Коли я жив на Синаї, то в тому місці, де я перебував, не було води. Мені треба було йти близько двох годин, щоб прийти до скелі, яка виточувала воду. Я ставив глечик і сидів цілу годину, доки на¬береться вода, а потім повертався. Моя душа переживала такий стан: кожного дня я хвилювався, чи буде сьогодні скеля виточувати воду. Я молився, щоб Господь продовжив виточувати воду зі скелі. Ще по дорозі починаючи непокоїтись, я молився. Побачивши здалека скелю, яка блищала на сонці, я з радістю прославляв Бога, і, повертаючись у келію, не переставав дякувати Господу за ту воду, яку Він мені давав. Маленька кількість води, яка виточувалася зі скелі, змушувала мене, по-перше, постійно молити Бога, щоб Він продовжував давати воду, по-друге, дякувати і славословити Бога - єдиного Подателя усіх благ.

 
Становлення європейської культури: концепція людини та її вдосконалення | Друк |
26.03.2008 
Світлана ЛОЗИЦЯ   

Вдосконалення людини: релігійний аспект


Звернувшись до розвитку ідеї вдосконалення у світових релігіях та релігійних практиках, ми побачимо, що кожна з них проникнута ідеєю досконалости, й кожна мала суттєвий вплив на формування культури тієї чи іншої цивілізації. Спільною прикметною рисою релігійних традиції є те, що досконалість людини розуміється у контексті з'ясування її місця стосовно Бога. Водночас розуміння "досконалости" та визначення шляху до неї суттєвим чином залежить від конкретної духовної традицій та історичного етапу. У всіх релігійних традиціях присутня думка про те, що людина, вдосконалюючись духовно, може набути певного рівня досконалости та досягнути Божественної межі. Вдосконалення людини у давнину не розумілося як лише вдосконалення душі та тіла, а пов'язувалося з принципово новим для людини станом. Тобто, етимологія слова передбачає прагнення до возз'єднання, що свідчить про те, що зв'язок був перерваний, втрачений, а, значить, людина повинна заново віднайти його.

 
Політика і християнство. Онтологія влади | Друк |
02.02.2008 
Іван Верстюк   

Пошук першопричин активності соціального простору з необхідністю призводить до міркування над сенсом політики, влади, державного контролю над суспільством. Суспільство, органічно складене із певної кількості людей, котрі перебувають в історично зумовленій системі взаємовідносин між собою, є завжди рухом - воно ніколи не залишається стабільним явищем. Динамізм визначає характер буття соціуму.

 


Координати:

вул.Полупанова, 10,
парафія св. Катерини,
Центр богословських досліджень
м.Київ (Виноградар),
тел.: 8 (044) 360 24 02
моб.: 8 (098) 452 22 05
e-mail: vira_batkiv@ukr.net
схема проїзду >>